Verktøy og systemer
Her finner du en oversikt over og kort beskrivelse av relevante verktøy og systemer.
Tilgang til våre systemer
Brukerstøtte
Her finner du oversikt over søknader om arbeider i spor og andre kapasitetsbegrensninger.
Systemmelding om avvik som påvirker togfremføringen
AT-meldinger skal bidra til raskere og lik informasjon til alle togselskapene og til tilstøtende trafikkområder om avvik som påvirker togfremføringen. Ved at alle togselskapene informeres raskt om «AT noe har skjedd», kan de begynne å forberede tiltak på sin side.
AT-meldinger vil være tilgjengelig for alle eksterne brukere som har tilgang til TIOS.
Bestillingsportal for sportilgang
- Gå til BEST-K(åpnes i ny fane)
- BEST-K Brukermanual for Jernbaneforetak
- BEST-K Brukermanual for Arbeider i spor
- BEST-K Bestillingsfrister for Arbeider i spor
BEST-K Bestillingsfrister for arbeider i spor
BEST-K er en bestillingsportal for søknad av korttidsplanlagt sportilgang, normalt i inneværende ruteplanperiode.
Den kan benyttes til søknad av ruter for ekstratog, innstilling av tog, ruter for arbeidstog og disponering med arbeidstog, disponering for arbeid–herunder anleggsområde–jernbane samt avbestilling/innstillinger av arbeider/arbeidstog.
Søknader som gjelder samme dag som du sender søknaden, kan ikke sendes inn via BEST-K. Disse må som tidligere sendes direkte til togleder/vaktleder i aktuell trafikkstyringssentral. Søknader som sendes inn etter kl. 13.00 som gjelder påfølgende dag, må også sendes direkte til togleder/vaktleder i aktuell trafikkstyringssentral.
Det samme gjelder søknader som sendes inn etter kl. 13.00 fredag, og som gjelder påfølgende helg (lørdag/søndag/mandag).
I disse tilfellene må «gammelt» bestillingsformular benyttes og sendes inn via e-post.
Søknader fra eksterne entreprenører som sendes inn utenom ordinær arbeidstid for sportilgangskoordinator, skal søkes gjennom Bane NORs driftsoperative senter (Bane NOR DROPS) på telefon 916 05 555. Der det er mulig, skal søknaden i tillegg sendes skriftlig til drops@banenor.no
Inntil videre kan BEST-K ikke benyttes for søknader som kun gjelder «Endring av planforutsetninger», slik som endret toglengde/tonnasje, ekstra togstopp osv. for tog som ligger i den fastlagte ruteplanen. Dette vil komme i en senere versjon av BEST-K.
Søknader som gjelder neste ruteplanperiode (langtidsbestillinger), skal som tidligere sendes inn til Ruteplan.
Eventuelle spørsmål rettes til
Bestillingsportal for sportilgang
Eventuelle spørsmål kan rettes til
European partnership for railway energy settlement systems
Eress is an open partnership for all interested infrastructure managers in Europe. Eress is a non-profit organisation, jointly owned by its partners, committed to the development, implementation and supply of its IT energy settlement solution called Erex.
- Currently, Eress partners are:
- Banedanmark (Rail Net Denmark),
- Infrabel NV (Belgian Railway Infrastructure Manager),
- Bane NOR (Norwegian National Rail Administration),
- Trafikverket (Swedish Transport Administration),
- Liikennevirasto (Finnish Transport Agency),
- SBB AG (Schweitzerische Bundesbahnen) and
- Vivens (Dutch railway energy procurement cooperative)
Skulle det være problemer med innlogging, kontakt brukerstøtte for FIDO
FIDO: Logg inn og brukerveildninger
Logg inn i FIDO her. Les og last ned ulike brukerveiledninger i tillegg til Spørsmål & Svar om FIDO.
Innmelding av uønskede hendelser i Bane NORs avvikshåndteringssystem Synergi.
Synergi er et avvikssystem for registrering og håndtering av innmeldte saker. Synergi er et avviksbehandlingssystem, en database med grunnlag for måling av sikkerhetsnivået og trender, og en kilde til erfaringsdata for risikovurderinger.
Kontakt oss
E-post
- Send e-post til: synergi@banenor.no (Åpner ditt e-postprogram)
Trafikkinformasjons- og oppfølgingssystem
TIOS (Trafikkinformasjons- og oppfølgingssystem) er støttesystem for togdrift, toginfo, brukere på operativt og administrativt plan samt ledelsen i Bane NOR. TIOS dekker Bane NORs behov for å samle informasjon angående togtrafikken på ett sted.
TIOS mottar rutedata og dynamiske togbevegelser fra fjernstyringsanleggene, samt informasjon om togsammensetning fra jernbaneforetakene. I tillegg mottas meldinger fra Hendelseslogg (HL) og fra Vy DROPS (Driftsoperativt senter). Dataene som kommer inn i TIOS lastes opp i Drage hver natt og benyttes til videre analyse internt i Bane NOR.
TIOS videresender også rutedata og dynamiske togbevegelser til systemer hos togselskapene. Det gjøres oppmerksom på at deler av TIOS inneholder sider som krever autorisasjon. Dette skyldes at ikke alle tjenester skal være tilgjengelige for alle med tilgang til Banenettet.
Registrering av togbevegelser
I store deler av landet kommer togposisjonene automatisk fra CTC-anleggene, mens der det ikke er denne type fjernstyringsanlegg, legges togposisjonene manuelt inn for utvalgte stasjoner (TPR-klienter).
Oversiktskart
TIOS har oversiktskart som viser togene som kjører i landet i, eller nært, sanntid. Hvis du klikker på togene, kommer det frem mer informasjon
Har du behov for mer hjelp?
Maiken Svendsen Folkvord
Fagansvarlig TIOS
Togradio (GSM-R)
Togradio er et sikkerhetssystem som skal sikre radiokontakt mellom tog og togledere, via en felles europeisk standard for mobilkommunikasjon på jernbanen.
På Togselskap min side finner du fakturagrunnlag (DRAGE), årsakskoder, bestilte tjenester, signerte avtaler, møtereferater og lenker til verktøy og systemer.
Dersom du jobber i et jernbaneforetak som har avtale med Bane NOR, kan du få tilgang til Togselskap min side.
Togselskap min side
Jobber du i et togselskap som har avtale med Bane NOR? Logg inn og finn nyttig informasjon.