Erstatningskrav

Ved brudd på Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST) kan både Bane NOR og togselskaper kreve erstatning. Kontaktinformasjon for spørsmål finnes nedenfor.

Illustrasjon av hender og et kart. To hender tar hverandre i hånden.

Foto: Hilde Lillejord

Om avtalen

Bane NOR og togselskapene har forankret sentrale forpliktelser mot hverandre i en gjensidig avtale: Avtale om sportilgang og bruk av tjenester (AST). Avtalens punkt 17 regulerer erstatningskrav mellom partene.

Vilkårene for å få erstatning som følge av kontraktsbrudd fremgår av punkt 17.2

Varsling/reklamasjon

Ved varsling er det viktig at reglene i punkt 17.2.5 om varsling følges.

Punktet understreker at partene risikerer å miste retten til å kreve erstatning dersom de ikke, «innen rimelig tid etter at parten oppdaget eller burde ha oppdaget de erstatningsbetingende omstendigheter, varsler den annen part om at erstatningskrav vil bli fremmet»."

Noen viktige detaljer

  • Alle erstatningskrav skal være begrunnet/dokumentert en faktura er ikke et dokumentert erstatningskrav.
  • Etter at et faktisk og begrunnet erstatningskrav er levert, gjør Bane NOR en intern vurdering av kravet og de faktiske forhold. Vi tar så direkte kontakt med den aktuelle parten for videre oppfølging.
     

Erstatningskrav rettes til: skadesaker@banenor.no.