Energihandel, avregning og prognoser
Som infrastruktureier er Bane NOR pålagt å kjøpe inn elektrisk energi til togfremføring på vegne av togselskapene som kjøper den til kostpris.
På denne siden:
Bane NOR Energi
Dette gjennomføres i henhold til føringer gitt i Jernbaneforskriften. Bane NOR Energi innehar rollen som avregningsansvarlig, og er tillagt oppgavene med innkjøp og avregning av elektrisk energi, samt fordeling av energikostnader.
Prinsippene og kravene knyttet til avregning og beregning av pris for elektrisk energi til togdrift er gitt i "Bane NORs standardvilkår for avregning av 16 2/3 Hz energi". Disse gir en samlet oversikt over hvordan levert elektrisk energi skal avregnes og hvordan energikostnadene skal fordeles. Dessuten angir standardvilkårene krav til innrapportering av forbruksdata og vilkår for fakturering.
Bane NORs standardvilkår for avregning av 16 2/3 Hz
Standardvilkårene angir krav til innrapportering av forbruksdata og vilkår for fakturering. Se våre standardvilkår her:
Prinsippene lagt til grunn for disse standardvilkårene bygger på felles avregningsregler for energi for Trafikverket, BaneDanmark og Bane NOR.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gitt Bane NOR konsesjon for omsetning av elektrisk energi til det nasjonale norske jernbanenettet.
Tariffer for avregning av energikostnader
Kostnadselementene nettleie eksternt nett, administrasjonskostnad for krafthandel og administrasjonskostnader for nett faktureres i henhold til de til enhver tid gjeldende tariffer. Disse kostnadene skal faktureres forbrukerne av 16 2/3 Hz energi i henhold til for netto målt eller beregnet energi levert forbrukspunktet.
Tariffene skal reflektere de faktiske kostnadene for Bane NOR. Bane NORs kostnader og inntekter skal avstemmes minimum en gang per år. Eventuelle mer- eller mindreinntekter vil medføre endringer i tariffene. Endringer i tariffer skal ikke ha tilbakevirkende kraft for ferdig avregnet periode. Tabellen under viser Bane NORs gjeldende tariffer fra og med 1. januar 2024.
Kostandselement | Tariff (Kr/MWh) |
---|---|
Nettleie eksternt nett | 85,8 |
Administrasjonskosntader for nett | 16,0 |
Administrasjonskostand for krafthandel | 2,8 |
Forbruksavgift for elektrisk kraft* | 95,1 / 164,4 |
Elserfikater | 0,0 |
* Alminnelig sats i perioden januar - mars 2024 er 95,1 kr/MWh og i perioden april - desember 2024 er 164,4 kr/MWh.
Det er gjennom forskrift gitt fritak for forbruksavgift på elektrisk kraft og elsertifikater for elektrisk energi som leveres til bruk til framdrift av tog eller annet skinnegående transportmiddel, herunder oppvarming av og belysning i transportmiddelet.
Energimåling
Avregning av elektrisk energi til togframføring baserer seg på data fra energimålere om bord i tog. Energimålere på tog i Norge kan anskaffes igjennom Bane NOR om ønskelig. Bane NOR vil da administrere energimålerne. Mer informasjon finnes her:
Prognose for energikostnader
Prognoser for energikostnader til togframføring oppdateres en gang i måneden på denne siden.
Prognosene er gjennomsnittsverdier og det vil være avvik mellom disse og den faktiske energipris på de månedlige avregningsfakturaene for det enkelte jernbaneforetak
Både filen som viser prognose for innværende år og filen for de kommende år med utvidet detaljeringsnivå er passord-beskyttet. Tilgang gis til alle jernbaneforetak og til øvrige ved legitime behov.
Kontakt oss for å få passord
Dokumentet «Historiske energikostnader til togfremføring» gir en oversikt over de gjennomsnittlige energikostnadene for årene fra 2012 og fremover. Kontakt oss på e-post for passordforespørsel.
Last ned dokumenter
Prognose for innværende år er tilgjengelig i Excel, de kommende år med utvidet detaljeringsnivå i PDF – begge filene er passord-beskyttet. Tilgang gis til alle jernbaneforetak og øvrige ved legitime behov.
Opprinnelsesgarantier og fornybar kraft
Bane NOR kjøper opprinnelsesgarantier tilsvarende hele Bane NOR’s eget fysiske kraftforbruk til infrastruktur og deler av togselskapenes fysiske kraftforbruk til togfremføring i Norge.
Bane NOR sørger for innkjøp, oppgjør og kansellering for sitt eget og togselskapenes kraftforbruk.
Togselskapene har fra og med forbruksåret 2024 valgt individuell deltagelse i ordningen for kraftforbruk til sin togfremføring. For informasjon om det enkelte togselskaps fornybare kraftforbruk henvises det til det enkelte togselskap.
Se ellers NVE's varedeklarasjon for strømleverandører for mer informasjon om ordningen.(åpnes i ny fane)
Kort om opprinnelsesgarantier
Ordningen med opprinnelsesgarantier (Guarantees of Origin, GoO) er etablert med utgangspunkt i EUs fornybardirektiv og er en frivillig ordning for forbrukere som ønsker å gjøre en konkret klimainnsats. Hensikten er å stimulere til økt produksjon av fornybar energi.
Et selskaps miljøpåvirkning avhenger blant annet av opprinnelsen til elektrisiteten de forbruker. Hensikten med opprinnelsesgarantier er at forbrukerne gjennom sine valg kan påvirke hvor og hvordan deres elektrisitet er produsert.
På den måten gir opprinnelsesgarantier forbrukerne muligheten til aktivt å velge bærekraftig kraftproduksjon basert på fornybare energikilder.
Under gis det svar på enkelte spørsmål om opprinnelsesgarantier. Disse er ment å forklare hva opprinnelsesgarantier er på en forståelig og transparent måte.
Opprinnelsesgaranti er ett informasjonssystem som sporer kilden til der elektrisiteten er produsert. Elektrisitet produsert fra kvalifiserte fornybare kilder har en ekstra miljøverdi (eller "attributt") i tillegg til verdien av den fysisk produserte kraften.
Dette miljøattributtet er beskrevet i opprinnelsesgarantiene og disse utstedes 1:1 i forhold til den fysiske kraftproduksjonen. Opprinnelsesgarantiene kan kjøpes sammen med strømmen eller separat.
Et opprinnelsesgarantisertifikat (GoO sertifikat) er et elektronisk dokument som garanterer at en megawatt time (MWt) ble produsert ved bruk av en fornybar energikilde. Sertifikatet spesifiserer også:
- Elektrisitetskilden
- Produksjonsdato
- Identitet, sted, type og kapasitet for produksjonsstedet
- Om og i hvilken grad installasjonen har hatt nytte av støtte
- Dato for oppstart av produksjonsanlegget
- Utstedelsesdato og land
- Et unikt identifikasjonsnummer
I EUs fornybardirektiv er energi fra fornybare kilder definert som:
Energi fra fornybare ikke-fossile kilder som vindkraft, solenergi, geotermisk energi, omgivelsesenergi, tidevanns-, bølge- og andre former for havenergi, vannkraft, biomasse, deponigass, gass fra kloakkrenseanlegg og biogasser.
Imidlertid består dagens marked i hovedsak av opprinnelsesgarantier fra vind-, vann- og biomasse- kraftverk.
Hver opprinnelsesgaranti er tildelt og identifisert med et unikt nummer. I likhet med et digitalt banksystem, kan myndigheter spore nøyaktig når de utstedes og hvem som til enhver tid eier de, slik at ikke samme sertifikat kan eies av flere samtidig.
I Norge er det Statnett som administrerer ordningen med opprinnelsesgarantier.
Det er to hovedgrunner for å kjøpe opprinnelsesgarantier:
- Forbrukere av elektrisitet kan spore elektrisiteten tilbake til fornybare kilder
- Støtte til fornybar energi, som i neste omgang kan føre til økt produksjon av fornybar energi
Det europeiske el-direktivet krever at alle strømleverandører gjør kjent sin energimiks for sine kunder, med hensyn til energikilde og alle relevante miljømessige påvirkningsfaktorer. Dette er innført i Norge gjennom Norges vassdrags- og energidirektorats forskrift om måling og avregning. Systemet med opprinnelsesgarantier gir en effektiv og enkel mulighet til å spore den miljømessige påvirkningen og legger til rette for offentliggjøring av energiporteføljen.
Når en kunde kjøper opprinnelsesgarantier, får de rett til å kreve at deres energimiks oppgis som fornybar. Kunder som ikke kjøper opprinnelsesgarantier, får leverandørens gjenværende energimiks som standard, og denne kan inneholde en blanding av fornybare og ikke-fornybare energikilder.
For selskaper kan det være ønskelig å bruke fornybar energi for å redusere sine rapporterte utslipp. Opprinnelsesgarantier kan også fylle krav fra kjøpers kunder om bruk av ren energi. Kjøp av opprinnelsesgarantier gir produsentene insentiver for å øke den fornybare produksjonen ved at denne får en høyere verdi sammenlignet med ikke-fornybar produksjon.
Det er ikke praktisk eller økonomisk gjennomførbart og fysisk å forbinde forbrukere til produsenter av den type energi man ønsker. Elektrisitet fra alle kilder mates inn i det samme nettet.
Elektronene fra fornybare kilder er umulig å skille fra elektroner som er fra konvensjonelle fossile eller andre ikke-fornybare kilder.
Opprinnelsesgarantier garanterer at et tilsvarende volum som den energien kjøper av garantiene forbruker er matet inn i nettet fra fornybare produksjonskilder. Dette gjør innkjøp av en opprinnelsesgaranti lik det å kjøpe et krav ved at den som eier sertifikatet får energi fra den fornybare delen av hele energimengden på nettet.
Fordi det er frivillig å kjøpe opprinnelsesgarantier gir dette selskapet anledning til å fremsette miljøkrav som kan medføre fordeler på flere måter:
- Kan anvendes i rapportering på miljø og bærekraftighet
- Forbedret klimaregnskap
- Styrke omdømme