ScanMed Rail Freight Corridor
ScanMed RFC (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor) er en jernbanekorridor som strekker seg fra Norge i Nord til Italia i Sør. Hensikten med korridoren er å legge til rette for mobilitet for varer gjennom Europa.
ScanMed RFC – A cooperation between the Infrastructure Managers on the longest Rail Freight Corridor in Europe
Association of the Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor
EUs jernbanetransportpolitikk
I løpet av de siste tretti årene har Den europeiske union (EU) og deres medlemsstater jobbet sammen for å utvikle en felles jernbanepolitikk med et formål om å skape et felles europeisk jernbaneområde.
Målet var å skape et EU-omfattende system av jernbanenett som vil muliggjøre utvidelse av jernbanesektoren basert på konkurranse, teknisk harmonisering og felles utvikling av grenseoverskridende forbindelser.
For å realisere dette jobber EU med å åpne og omstrukturere jernbanemarkedet ved å øke konkurranseevnen, utvikle infrastrukturen, forbedre effektiviteten og sikre rettferdige priser.
I forbindelse med en utarbeidet jernbanetransportpolitikk ba EU forordning nr. 913/2010 medlemsstatene om å etablere Rail Freight Corridors (RFC). Korridorene skal være rettet mot det internasjonale markedet og lokalisert langs Europas viktigste kommersielle møtepunkt.
Denne lovgivningen, som representerer det juridiske grunnlaget for arbeidet til Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor (ScanMed RFC), har til hensikt å svare på tre utfordringer:
- Styrke samarbeidet mellom jernbaneinfrastrukturforvaltere om sentrale aspekter som banetildeling, installasjon av systemer og infrastrukturutvikling
- Finne den rette balansen mellom gods- og persontrafikk langs korridorene, gi tilstrekkelig kapasitet for godstransport i tråd med markedets behov og sikre at felles punktlighetsmål for godstog oppnås
- Fremme intermodal transport mellom jernbane og andre transportformer ved å integrere terminaler i korridorenes styringsprosesser
ScanMed RFC er en del av et større bilde, ettersom EU også har satt opp ni andre kjernenettverkskorridorer (CNC-er). Disse korridorene følger i stor grad jernbanelinjene som er aktuelle for gods, men inkluderer også passasjertrafikk.
The resulting Trans-European Transport Network (TEN-T) har som mål å skape et nettverk av jernbanelinjer, veier, innlands vannveier, sjøveier, havner og flyplasser for å knytte medlemsstatene sammen. Dette vil igjen legge til rette for grensekryssende transport av varer og personer.
CNCer bidrar til å øke andelen av jernbanesektoren i godstransport ved å lukke ulike infrastrukturgap, flaskehalser og løse tekniske problemstillinger.
I 2014 ble en koordinator for EU tildelt hver sin korridor med oppgave å overvåke og fremme implementeringen. Pat Cox, tidligere president i Europaparlamentet, er den nåværende ScanMed koordinatoren.
Gjennomårene har korridoren blitt delfinansiert gjennom Connecting Europe Facility (CEF), et viktig finansieringsinstrument for å levere European Green Deal og en viktig faktor for å nå Europas avkarboniseringsmål for 2030 og 2050.
I tillegg til å gjøre Europa mer sammenhengende og velstående ved å legge til rette for handel over landegrensene, bidrar ScanMed RFC hver dag til å forfølge EUs klimamål ved å fremme miljøvennlig godstransport.
De fleste CEF transportprogrammer angår jernbanesektoren, med viktige infrastrukturprosjekter plassert langs ScanMed-korridoren:
- Brenner Base Tunnelen mellom Østerrike og Italia
- Fehmarn Belt Fixed Link mellom Danmark og Tyskland
Brenner Base Tunnel vil fjerne en stor flaskehals over Alpene og Fehmarn Belt Fixed Link vil skape en kobling mellom Skandinavia og kontinental-Europa. Dette vil føre Norge nærmere det europeiske markedet.
I begge prosjektene spiller ScanMed RFC en viktig rolle med et mål om å styrke og øke samarbeidet samt koordineringen mellom alle interessenter innen jernbanen.
ScanMed RFC
De elleve RFC-ene som eksisterer i dag kan betraktes som Europas arterier. ScanMed RFC er kjernen i dette systemet, og spenner over kontinentet fra nord til sør som en ryggrad på mer enn 7 500 kilometer.
Beliggenheten, den imponerende lengden og det faktum at den passerer gjennom noen av Europas økonomiske "lokomotivregioner" er alle viktige faktorer som understreker korridorens betydning.
I sin nordlige del forbinder den de skandinaviske landene med Tyskland og resten av kontinentet. I den sørlige delen forener den to av Europas viktigste økonomier, nemlig Tyskland og Italia. Det totale arealet av disse landene er rundt 1,6 millioner km2.
Januar 2022 telte EUs befolkning (pluss Norge) mer enn 450 millioner mennesker, og i 2021 utgjorde det europeiske BNP (inkludert Norges) nesten 15.000 milliarder Euro. Dette vil si at ScanMed RFC sine deltakerland representerer 38.2 % av EUs befolkning og produserer 47.4 av BNP.
Korridorens syv infrastrukturforvaltere, inkludert Bane NOR, har gått sammen om å forbedre tilbudet til kunder over hele kontinentet.
Hovedformålet med dette er å styrke konkurransekraften til godstransport på jernbane.
ScanMed RFC jobber sammen med en rekke interessenter for å få en tilnærming bygget på tillit, innovasjon, pålitelighet og enkelhet for å levere en bedre tjeneste på jernbanen og dermed tiltrekke seg mer gods på jernbanen.
Interessenter til ScanMed RFC
Jernbaneforetak (JBF), transportarrangører (speditører og intermodale operatører), sluttkunder, terminaler, havner, transportdepartementer i berørte land og EU-kommisjonen
ScanMed RFC skal ivareta formålet ved å utføre aktiviteter på tre kjerneområder:
- Kunde- og markedsstyring
- Kapasitetsstyring
- Ytelse, tilgjengelighet og driftsadministrasjon
Korridoren leverer et studie med navnet Transport Market Studies (TMS) for å avgrense og kvalifisere forretningsområder og muligheter. Gjennom en årlig brukertilfredsundersøkelse (USS) fremhever korridoren også forbedringsområder for å kunne møte kundenes forventninger og behov.
Med involvering av Railway Advisory Group (RAG) og Terminal and Port Advisory Group (TAG), spiller ScanMed RFC en nøkkelrolle i å gi markedets perspektiv. Til slutt tar korridoren sikte på å være ryggraden i verdikjeden ved å knytte gods på jernbanen til øvrige transportmetoder.
Videre leverer ScanMed RFC internasjonal kapasitet i form av en årlig katalog over ruter som er laget på forhånd (PaPs) samt reservekapasitet. Begge er koordinert for å redusere ventetiden ved grensepasseringer.
Korridoren har en leder av One-Stop-Shop (C-OSS) som leder og overvåker planlegging og bygging av PaPs og reservekapasitet. Lederen overser også Terminal Integrated Capacity Offer (TICO), inkludert bestillinger, tildeling og levering.
ScanMed RFC er også involvert i TTR-prosjektet, som har som mål å redesigne selve timeplan- og kapasitetsfordelingsprosessen som starter i 2025.
I tillegg fokuserer korridoren på å forbedre koordineringen av midlertidige kapasitetsbegrensninger (TCR), slik at nødvendige periodiske stenginger forårsaket av konstruksjons- og vedlikeholdsarbeid på sporene bare har begrenset innvirkning på trafikken.
ScanMed RFC forenkler grenseoverskridende operasjoner og overvåker kontinuerlig punktlighet på tvers av landegrensene.
Flere dedikerte arbeidsgrupper analyserer årsaker til forstyrrelser og foreslår forbedringsideer og løsninger.
Innenfor trafikkstyring har ScanMed RFC en sterk støtterolle i International Contingency Management (ICM). Der implementeres det prosesser og rutiner for hendelseshåndtering og kommunikasjon som kontinuerlig optimaliseres, både gjennom simuleringer og reelle saker.
I dag har ScanMed RFC en struktur på plass som gjør at ICM-prosedyrer kan aktiveres 24/7, når et internasjonalt avvik oppstår langs korridoren.
Kontakt
Kosta Tsesmetsis
Market and Customer Relationship Manager ScanMed RFC
ScanMed Rail Freight Corridor
Velkommen til ScanMed RFC, den lengste jernbanegodskorridoren i Europa. Besøk deres nettside for å lære mer.