Her jobber vi i Drammen nå
I det store utbyggingsprosjektet i Drammen er det nå aktivitet sju dager i uken, noen steder også om natten. Under kan du lese om noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid. Planene blir ofte justert og endret underveis, og det er dessverre ikke alle endringer som blir fanget opp her.
Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:08
Oppdatert: 11. juni 2024 klokken 09:02
På denne siden:
Stans i togtrafikken
Det blir sommerstengt fra 29. juni til 29. juli på grunn av arbeidene. I sommer skal vi blant annet koble på de tre nye sporene nærmest elva, og starte rivingen av sporene nærmest stasjonsbygningen.
Når det ikke går tog blir det buss for tog. Beregn derfor ekstra tid når du skal reise!
Togtrafikken stanser i Drammen i sommer
Fra lørdag 29. juni blir det stans i togtrafikken gjennom Drammen. I løpet av de vel fire ukene blir det både støy for naboer og ulemper for de reisende. I andre enden venter tre splitter nye spor og gjenåpning av Jernbanekaia.
![](/contentassets/d60b7221757941009938ff452d7b4685/2024-06-21-drammen-st-lpr-dji_0301.jpg?width=1060&height=707&quality=80)
Drammen stasjon og Bybrua
![Anleggsområdet hvor vi bygger nye platformer og spor.](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2024-06-18-drammen-st--ak-dji_0178.jpg?width=1680&quality=80)
Drammen stasjon 19. juni 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR
Arbeidet med den nye bybrua, de nye plattformene og de nye sporene pågår døgnet rundt.
Det meste av skinner er på plass ved stasjonen, nå bygger vi videre vestover.
Ryddinggangenundergangen
![Undergangen, jernbanespor, bygningsarbeid.](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2024-06-19-ryddinggangen-ak-dji_0164.jpg?width=1680&quality=80)
Ryddinggangenundergangen 19. juni 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR
Ved Ryddinggangen bygger vi undergang til jernbanekaia. Det er noe arbeid som gjenstår her før undergangen åpner etter sommerens arbeider.
Lese om arbeidene Drammen kommune gjør
Grønland
Byggeaktivititeten medfører døgnkontinuerlig arbeid på anleggsområdet på Skamarken ved Grønland/Børsemakergata. Det blir økende aktivitet på riggområdet på Grønland om natten i juni. Dette er i forbindelse med jernbanesporene som skal bygges ned til Drammenstunnelen i den nye kulverten.
Natt til mandag 24. juni og natt til tirsdag 25. blir det levert jernbaneskinner til dette området. Disse blir fraktet med skinnetog. Dette vil gi noe forbigående støy.
Sundhaugen
![Anleggsområde ved eksisterende jernbanespor.](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2024-06-19-vestfoldbanekulverten-ak-dji_0185.jpg?width=1680&quality=80)
Ved Sundhaugen bygger vi rampen ned til den nye Drammenstunnelen. Bilde fra 19. juni 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR
Ved Sundhaugen bygger vi rampen ned til den nye Drammenstunnelen. Det blir økende aktivitet også om natten her, når vi nå skal bygge sporene ned til Drammenstunnelen.
Nybyen / Nedre Strøm
![Anleggsområde, materialer](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2024-04-13-nedre-strom-ak-dji_0703-1500pxi.jpg?width=1680&quality=80)
I dette området pågår massehåndtering. Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR
I anleggssområdet mellom Sundhaugen og Smithestrømveien, over den nye jernbanetunnelen, er det nå aktivitet. Dette dreier seg hovedsakelig om massehåndtering, og kan til tider oppleves støyende.
Massehåndteringen skal først og fremst foregå på dag- og kveldstid, men det kan også bli nødvendig å bruke området også om natten i korte perioder.
«Hva skjer med grøntområdet på Smithestrøm?»
Etter mange år med anleggsarbeid, er det naturlig at mange nå ser framover og lurer på hvordan anleggsområdet skal se ut når alt blir ferdig.
![](/contentassets/04b211123ff7418b8ac72c892fd89f49/smithestrom.jpg?width=1060&height=707&quality=80)
Drammenstunnelen
![Inne i tunnelen](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2023-10-25-kulvert-inne-tu-img_5788.jpg?width=1680&quality=80)
Foto: Tormod Ugelstad, Bane NOR
Nå er hele jernbanetunnelen ferdig bygget og byggegropen er lukket. Inne i tunnelen pågår nå jernbaneteknisk arbeid.
Mye av arbeidet med master og kabler er gjort inne i tunnelen. Nå er vi i gang med å legge ballast. Til høsten bygger vi de nye sporene videre gjennom tunnelen til Kobbervikdalen.
Ballasten kjøres nå inn gjennom tverrslaget på Austad. Det innebærer at det også pågår lessing og lossing av ballast ved tverrslaget.
Sundland
![Den nye togparkeringen.](/contentassets/d3ede7aed0694715806b0fe95a018b0f/2024-06-14-sundland-ak-dji_0875-kopi.jpg?width=1680&quality=80)
Sundland 14. juni 2024 Foto: Aleksandar Kesonja, Bane NOR
Vi utbedrer eksisterende anlegg og bygger nytt, permanent, togparkeringsanlegg på Sundland. Det er nattarbeid i dette området nå.
Kobbervikdalen-Holm
Her jobber vi med oppgradering av kontaktledningsanlegg og nytt autotransformatoranlegg.
Karttjeneste
På kartløsningen du finner lenke til under, kan du se hvor vi jobber i Drammen.
Kart over utbyggingen
Dronefilm
Mens arbeidet med kulverten og løsmassetunnelen foregikk, ble det med jevne mellomrom filmet med drone der. Nå foregår det meste av arbeidet under bakken. Nedenfor ser du den sist publiserte dronefilmen fra Nedre Strøm.
Dronebruk i utbyggingsprosjekter
Vi har stort behov for dokumentasjon og kartlegging i store utbyggingsprosjekter. I tillegg til mer tradisjonelle metoder, benyttes droner med kamera ved våre anleggsområder. Videoer og bilder brukes internt i organisasjonen for å dokumentere fremdrift, lage flyfoto og tredimensjonal terrengkartlegging.
Bilder og videoer benyttes også til ekstern informasjon til publikum for å vise fremdrift og gi et innblikk i prosjektets utvikling. De som benytter droner i utbyggingsprosjektet, forholder seg til luftfartstilsynets droneregelverk og regelverk for personvern.
Dersom du ønsker informasjon om hvordan vi forvalter bildemateriale, meld ifra til oss på udk@banenor.no.
Publisert: 23. februar 2023 klokken 13:08
Oppdatert: 11. juni 2024 klokken 09:02