Nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen
Vi bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Vi oppgraderer også Drammen stasjon, for å sikre stasjonen bedre mot flom.
![Illustrasjon som viser den nye Drammen stasjon med solceller på plattformakene.](/contentassets/18d1a40c8e254a1f9cc121b1d862c15c/1-solcelle-illustrasjon-norconsult-og-baezeni-for-bane-nor.jpg?width=1680&height=1120&quality=80)
Slik vil Drammen stasjon se ut når det nye dobbeltsporet åpner i 2025. Illustrasjon av Norconsult og Baezeni for Bane NOR
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor?
Vi bygger nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen stasjon og Kobbervikdalen gjennom en ny tunnel i Strømsåsen.
Det nye dobbeltsporet til Kobbervikdalen legger til rette for flere avganger og høyere fart på Vestfoldbanen. Full effekt oppnår vi når også det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker er klart til bruk. Da blir det dobbeltspor hele veien fra Tønsberg til Oslo, og det vil bli mulig å kjøre fire tog i timen - hver vei.
På Drammen stasjon bygger vi nye plattformer, legger nye spor, og hever hele stasjonsområdet 40 cm for å være bedre rustet mot flom.
På Sundland utbedrer vi eksisterende anlegg og bygger nytt, permanent, togparkeringsanlegg.
Se prosjektet illustrert i kartløsning(åpnes i ny fane)
Ny bybru
I samarbeid med Drammen kommune bygger vi ny bybru over Drammenselva. Bane NOR har ansvaret for den delen av brua som går over sporområdet.
Den nye bybrua over Drammenselva får trapper ned til plattformene og vi åpner også stasjonen opp mot elvepromenaden. Dette gir bedre tilgjengelighet til stasjonen for flere.
Ferdig i 2025
Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019, og skal skal etter planen stå ferdig høsten 2025.
Milepæler i prosjektet
Nå bygger vi de tre nye sporene ytterst mot elva. De nye sporene blir tatt i bruk i august i år.
Etter sommeren starter vi byggingen av de tre sporene innerst mot stasjonsbygget.
Se prosjektet i kartløsning(åpnes i ny fane) (NB: Tar litt tid å laste.)
Etter sommeren 2024 tar vi i bruk de nye sporene langs elva, og river sporene nærmest stasjonsbygningen.
I 2025 åpner vi stasjonen med nye spor og det nye dobbeltsporet. Den nye bybrua skal stå klar med trappeforbindelse til alle plattformene og jernbanekaia.
2023:
-
Fjernet de tre ytterste sporene på Drammen stasjon
-
Kongsberg togparkering åpnet
-
Revet siste del av Bybrua
-
Den nye bybrua bygges, er kommet helt til støping av betongdekke
-
Drammenstunnelen blir ferdig, før tiden og under budsjett
-
Bygd Ryddingangen personundergang
-
Lagt om sporene til Vestfoldbanen og Sørlandsbanen
-
Satt i stand området over løsmassetunnelen
2022:
- Midlertidig gangbru over Drammenselva og over Grønlandsundergangen åpnet.
- Bybrua revet
- Togparkeringen på Skamarken fjernet.
- Midlertidig togparkering i Nybyen bygget og åpnet
- Oppgradering av Brakerøya stasjon.
- Første del av kulverten overlevert fra entreprenør.
- Drammenstunnelen ferdig drevet.
- Løsmassetunnelen ferdig gravd ut.
2021:
- Bygging av Drammenstunnelen
- Flyttet sporveksel og forlenget krysningsspor på Gulskogen
2020:
- Bygging av Drammenstunnelen
2019:
- Grunnerverv og oppstart byggearbeid
2018:
- Reguleringsplan vedtatt
- Grunnerver
2017:
- Oppstart og arbeide med reguleringsplan
2016:
- Vedtak av kommunedelplan
2015:
- Fastsettelse av planprogram.
- Oppstart med grunnundersøkelser og innmålinger
Nabo til utbyggingen?
Her jobber vi nå
Her finner du en oversikt over noe av det som er planlagt i nærmeste fremtid.
Berørte toglinjer
Toglinjene vil kunne være berørte til ulike tidspunkt, men vi gjør det vi kan for å berøre toglinjene minst mulig. Se NÅ-appen for mer nøyaktig informasjon om reisen din.
Relaterte prosjekter
Bane NOR har bygget nye parkeringsplasser for tog i Kongsberg, rett ved Kongsberg stasjon. I tillegg omfattet prosjektet godstiltak langs Numedalsbanen.
Vi bygger 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker, og ny Horten stasjon. Dobbeltsporet skal være ferdig i slutten av 2025. Sammenhengende dobbeltspor gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg.
Kontaktinformasjon
Kontakt oss
Har du spørsmål om arbeidet kan du sende e-post eller kontakte oss på telefon. Telefonen er normalt betjent hverdager klokka 9-15. Fra 29. juni er telefonen ikke bemannet på fredager.
Bane NORs kundesenter har åpent utover dette og kan kontaktes på e-post kundesenter@banenor.no eller telefon 477 70 098.
Kundesenterets åpningstider er:
08:00-19:00 (mandag-fredag)
09.00-15.00 (lørdag/søndag/helligdager)
Ved akutte hendelser som ikke kan vente til neste dag, kan vi nås på vår beredskapstelefon: 907 46 219
![Portrettfoto av Tormod Ugelstad](/contentassets/2c43b114c513468f89705e07ca1dd805/tormod-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Tormod Ugelstad
Senior kommunikasjonsrådgiver
![Portrettfoto](/contentassets/0057a3ca18c84ce3a51c18c97095d500/stormo-hanne-anette-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Hanne Anette Stormo
Prosjektsjef
![Portrettfoto av Kari Stangeby Noer](/contentassets/8837c2233a8b482fa0e08f07f84e0dc9/noer-kari-stangeby_500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Kari Stangeby Noer
Kontraktsleder
![Portrettfoto av Eirik Korsnes](/contentassets/21da83b476484b9f965d4834d1758ddb/korsnes-eirik-e-botnen-500.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Eirik Korsnes
Prosjektleder underbygning Drammen stasjon - Sundhaugen
![Jens Petter Svendsrud](/contentassets/182901aa8c9d479291d0ca0a00d54bba/svendsrud-jens-petter_ams0699-sq.jpg?width=96&height=96&quality=80)
Jens Petter Svensrud
Prosjektleder jernbaneteknikk
Nyheter fra prosjektet
Togtrafikken stanser i Drammen i sommer
Fra lørdag 29. juni blir det stans i togtrafikken gjennom Drammen. I løpet av de vel fire ukene blir det både støy for naboer og ulemper for de reisende. I andre enden venter tre splitter nye spor og gjenåpning av Jernbanekaia.
![](/contentassets/d60b7221757941009938ff452d7b4685/2024-06-21-drammen-st-lpr-dji_0301.jpg?width=1060&height=707&quality=80)
Ny gangtrase til togene
I sommer flytter vi all togtrafikken til de nybygde sporene. Det innebærer at reisende i den første tiden etter sommerbeidene ikke kan gå rett fra stasjonsbygningene til plattformen.
![](/contentassets/d750354470f543cc9a590852f772a168/drammenphase40_03-kopi.jpg?width=1060&height=707&quality=80)
«Hva skjer med grøntområdet på Smithestrøm?»
Etter mange år med anleggsarbeid, er det naturlig at mange nå ser framover og lurer på hvordan anleggsområdet skal se ut når alt blir ferdig.
![](/contentassets/04b211123ff7418b8ac72c892fd89f49/smithestrom.jpg?width=1060&height=707&quality=80)