Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad
Vi bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum skal vi bygge en helt ny jernbanestasjon.
På denne siden:
Hva bygger vi og hvorfor
Vi bygger nytt dobbeltspor gjennom Moss kommune fra Sandbukta i nord via Moss sentrum, og til Såstad i sør. Det vil bli sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S og til Haug i Råde. Dobbeltsporet vil gi økt kapasitet på Østfoldbanen, med flere tog i timen - og en reisetid mellom Oslo og Moss på under 30 minutter.
Det nye dobbeltsporet inngår i InterCity-utbyggingen på Østlandet.
10 km dobbeltspor
Dobbeltsporet er ca. 10 km langt og bygges i ny trasé. Omtrent halvparten går i tunneler: Mossetunnelen (2300 m) i nord og Carlbergtunnelen (2700 m) sør for Moss. På Dilling bygges en veikulvert under sporet i Larkollveien.
Ny stasjon
I Moss sentrum bygges en helt ny jernbanestasjon, og nye plattformer.
Togparkering i Rygge
For å kunne øke antall tog på streningen når dobbeltsporet står ferdig, trengs det flere parkeringsplasser for togene. Det skal derfor bygges et togparkeringsanlegg i Rygge (Gon på Halmstad) med plass for inntil 16 tog med lengde på 110 meter.
Følg oss på Facebook! www.facebook.com/banenormoss
SMS2A - totalentreprise for underbygning Sandbukta-Moss-Såstad (oppdatert juli 2024)
Entreprisen omfatter hele strekningen, bortsett fra Moss sentrum. Entreprenør MossIA (arbeidsfellesskap mellom Acciona og Implenia) skal være ferdig med sine arbeider i løpet av 2025.
Carlbergtunnelen
Tunneldriving ferdig i november 2022. Nå pågår etterarbeider i form av vann- og frostsikring, dreneringsarbeid og støp av ferdig tunnelprofil.
Mossetunnelen:
Tunneldriving var ferdig i juni 2023. Nå pågår etterarbeider i form av vann- og frostsikring, dreneringsarbeid og støp av ferdig tunnelprofil.
Carlberg jernbanekulvert
Ved Carlberg gård skal Carlberg-tunnelen over i en 500 meter lang kulvert. De første 200 meterne av kulverten er lukket. Ved tunnelpåhugget skal det graves ned til cirka 30 meter under terrengnivå.
Larkollveien veikulvert
Larkollveien skal legges i en 400 meter lang, åpen kulvert under det nye jernbanesporet. Utgravingen godt i gang. Veien skal etter planen stå ferdig mot slutten av 2025. Den skal da overtas av fylkeskommunen, som eier veien.
Dagsone Sandbukta
Underbygning nærmer seg ferdigstilt, klargjort for jernbanetekniske installasjoner.
Dagsone Dilling-Såstad
Underbygning nærmer seg ferdigstilt, klargjort for jernbanetekniske installasjoner.
Oppdatert juli 2024.
Områdetiltak
Omfattende områdetiltak på plass før vi kan bygge ny stasjon og nye spor i Moss sentrum. Tiltakene er nødvendige uavhengig av jernbaneutbyggingen. Nå er vi godt i gang med flere av tiltakene, og sikkerheten i området øker stegvis.
Tiltakene er prosjektert av ledende eksperter fra geofagmiljøet i Norge. Hovedfokus i vurderingene som er utført for Moss sentrum er å finne løsninger slik at faren for skred minimeres for all fremtid.
Ferdigstilte områdetiltak
Motfylling ved Kransen
Omlegging av vann- og avløp på strekningen Kleberget-Nyquists gate
Pågående områdetiltak
Motfylling fra området ved Moss havn og opp mot Fjordveien
Jetpeling i området Nyquists gate/Fjordveien
Jetpeling fra Rockwool og nordover
Forberedelser byggegrop
Mellom Kransen og til det nye stasjonsområdet, skal det bygges en kulvert som kobles på Mossetunnelen. Forberedelser til oppstart utgraving er i gang, i form av omlegging av vann og avløp, veiomlegging - og jetpeling for å stabilisere massene som skal graves ut.
Sentrumsområdet er inndelt i flere soner:
Kransen nord: Høienhaldgata til Nyquists gate
Her skal Bane NOR bygge en kulvert, som skal kobles å Mossetunnelen i nord, og den nye stasjonen i sør. Vinteren 2024 starter stabilisering av massene som skal graves ut, ved bruk av jetpeling.
Kransen syd: Nyquists gate til området Boyebakken
Stasjonsområdet nord: Boyebakken til Rockwool
Stasjonsområdet syd: Rockwool mot Kleberget
Mens ni av ti kilometer går etter planen, må omfattende områdetiltak på plass før vi kan bygge ny stasjon og nye spor i Moss sentrum. Det er hovedårsaken til at dobbeltspor-utbyggingen blir mer kostbar og tar lenger tid.
Derfor sier vi at utbyggingen har blitt mer enn et jernbaneprosjekt. Den har også blitt et sikringsprosjekt, der flere områdestabilitetstiltak reduserer sannsynligheten for at fremtidige naturlige eller menneskelige aktiviteter kan utløse et kvikkleireskred. Når Bane NOR er ferdig vil sikkerheten mot skred være betydelig bedret fra situasjonen i dag.
Områdetiltakene er nødvendige uavhengig av jernbaneutbyggingen. Nå er Bane NOR i god gang med flere av tiltakene, og sikkerheten i området øker dag for dag. Tiltakene er prosjektert av ledende eksperter fra geofagmiljøet. Hovedfokus i vurderingene som er utført for Moss sentrum er å finne løsninger slik at faren for skred minimeres for all fremtid.
Tildelte entrepriser (oppdatert juli 2024)
- SMS2A - totalentreprise underbygning (minus Moss sentrum)
Tildelt MossIA(åpnes i ny fane) (arbeidsfellesskap Acciona og Implenia) i 2019. - Rådgiverkontrakt for hovedarbeider i sentrum:
Tildelt Norconsult - april 2023 - Grunnforsterkningskontrakt (UE03) i sentrum:
Tildelt Keller Geoteknikk - juli 2023 - Forberedende arbeider i sentrum (UE02):
Tildelt Park & Anlegg - juli 2023
Kommende entrepriser
- Hovedarbeider Kransen nord (byggegrop) (HE02)
Trukket fra markedet. Ny kontraktstrategi under utarbeidelse. - Hovedarbeider stasjonsområdet (HE01):
Påvirkes av HE02-kanselleringen, og vil inngå i ny kontraktsstrategi.
Her jobber vi nå (nabo til jernbanen)
Her jobber vi nå
På denne siden kan du lese om hva vi jobber med nå, og hva som er planlagt gjennomført i nærmeste fremtid.
Kontaktinformasjon
Publikumshenvendelser
Nabotelefonen er betjent kl. 08 -1530 mandag til fredag.
Beredskapsnummer:
Henvendelser som IKKE kan vente til nabotelefonens åpningstid: 900 11 777 (hele døgnet)
Relaterte prosjekter
Bane NOR har etablert en nasjonal læringsarena for innovasjon og utvikling knyttet til planlegging og sikker gjennomføring av byggeprosjekter.
På Gon like sør for Moss planlegger Bane NOR et nytt område for parkering av tog. Totalt blir det plass til inntil 16 tog.
Nyheter
Dobbeltsporutbyggingen avdekket jernalderlandsby ved Dilling
Kulturhistorisk museum har nå oppsummert de arkeologiske utgravingene på Dilling i boken "Den komplekse jernalderbosetningen på Dilling".
Bli med på en flytur over og gjennom prosjektet
I sommer filmet vi prosjektet fra Sandbukta til Dilling med drone og mobilkamera. Her kan du se resultatet.
Bane NOR starter arbeider ved Kleberget
Starter arbeider som forbereder tunnelgjennomslaget ved Kleberget.
Fjordveien gjenåpnet i begge retninger
Lørdag kl. 1550 gjenåpnet Fjordveien med trafikk i begge retninger.
Rapporter og dokumenter
Rapporter og dokumenter
På denne siden finner du dokumentasjon som rapporter/dokumenter, brosjyrer og annet fra prosjektet.