Follobanen - dobbeltspor Oslo - Ski
Med Follobanen tilbyr Bane NOR ekspresstog på nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Ski, i tillegg til trafikk på den eksisterende Østfoldbanen.

Follobanens 20 km lange tunnel i to løp i Blixtunnelen. Foto: N. Tourrenc, Bane NOR
På denne siden:
Follobanen er blant Norges største samferdselsprosjekter i nyere tid. Hovedarbeidet startet i 2015, og banen åpnet for trafikk 11.12 2022. Etter en periode med feilretting ble banen gjenåpnet 5.3 2023.
Et pilotprosjekt
Follobaneprosjektet er vært et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging med nye arbeidsmetoder og ny teknologi hånd i hånd med mer tradisjonelle metoder. Follobanen er bygd fra opptil fem anleggsområder samtidig.
Ekspresslinje
Med Follobanen tilbyr Bane NOR reisende en 22 kilometer dobbeltsporet ekspresslinje mellom Oslo og Ski gjennom den 20 km lange Blixtunnelen i to tunnelløp.
Nytt kollektivknutepunkt i Ski
Prosjektet har bygd ny bro over jernbanen i Ski og et nytt kollektivknutepunkt med tre plattformer, to reisetorg, bussterminal og grøntareal, som ble åpnet i august 2022.
Nye spor gir stor fleksibilitet
Det er bygd nye spor til Østfoldbanen inn til Oslo S og i Ski, og en ny tunnel, Kongshavntunnelen, ved innkjøringen til Oslo S. Sju spor er lagt under Middelalderparken i Oslo i en betongkulvert, og sporene er knyttet til alle 19 spor ved Oslo S. Totalt 64 km. nye spor er etablert som del av prosjektet.
Middelalderparken
Follobaneprosjektet omfatter også opprusting av Middelalderparken i et samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren.
Største sporutvidelse på over 40 år
Ved Oslo S har prosjektet utført betydelige utbedringer, konstruksjoner, oppgraderinger og den største sporutvidelsen siden 1977.
Et løft for stor-Oslo
Follobanen løfter regionen sørøst for Oslo. Flere og raskere tog gir raskere og mer stabil jobbreise. Toget knytter bo- og arbeidsområdene godt sammen og gjør Follo og Østfold enda mer attraktivt.
Effektiv reise
Dagens tog går i 200 km/t, men Follobanen er bygget for hastigheter opptil 250 km/t. Sammenlignet med Østfoldbanen betyr dette ned mot halvert reisetid mellom Oslo og Ski. Med Follobanen har det blitt dobbelt så mange jernbanespor sørøst for Oslo, et kraftig forbedret togtilbud og høy punktlighet når de to linjene avlaster hverandre ved vedlikeholdsarbeid eller forsinkelser.
Fra desember 2022 kjører flere toglinjer Follobanen mellom Ski og Oslo S i stedet for Østfoldbanen. Tilbudet ble forsterkes ytterligere da ombygging av en gammel tunnel for Østfoldbanen ble ferdig på Oslo S i 2023.
Utvikler Ski-byen
Med Follobanen har Bane NOR bygget et nytt kollektivknutepunkt og en ny bro over jernbanesporene som binder øst- og vestsiden av Ski sentrum sammen. Bane NOR utvikler også boliger og næringsvirksomhet nær stasjonen.
Nytt byrom i Oslo
Det nye jernbaneanlegget ved Oslo S er lagt under bakken, og Middelalderparken rustes opp i samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren.
Verdensledende mobilnett
Staten, Telenor, Telia, Nokia og Bane NOR har bygget ut et verdensledende anlegg for mobildekning tilpasset Follobanens lange tunnel.
Godstrafikk
I samspill med Østfoldbanen gir Follobanen plass til flere godstog på strekningen Oslo - Ski.
InterCity
Follobanen er den innerste delen av InterCity sørøst for Oslo.
Et pilotprosjekt
Arbeidet med Follobaneprosjektet har bidratt innen flere områder til utvikling og læring for Bane NOR.
Berørte toglinjer
Disse toglinjene kjører Follobanen og blir berørt når banen stenges for planlagt arbeid.