Pendlerparkering

Pendlerparkering er et tilbud til deg som har gyldig periodebillett på toget. Avtalen kjøper du i appen Bane NOR Parkering.

På denne siden:

Registrering av bilskilt

Vi forbeholder oss retten til å kunne gjennomføre nummerskiltregistreringer til statistikk og analyse.

Opplysningene blir delt med Transportøkonomisk Institutt (TØI) i forbindelse med et forskningsprosjekt.

TØI tar fullt ansvar for å ivareta personvern i prosjektet.

Les mer om prosjektet på toi.no(åpnes i ny fane)

Les mer om registrering av bilskilt

Parkeringsavtale 

Inngå parkeringsavtale

Kjøp parkeringsavtale i appen Bane NOR Parkering, som du kan laste ned gratis fra App Store eller Google Play.

Du kan også inngå parkeringsavtale nett. 

Hvordan velge parkeringsavtale? 

I appen kan du velge mellom fire ulike parkeringsavtaler. For å avgjøre hvilken avtale som er riktig for din stasjon, trykk «Finn parkeringsplass» i menyen i appen. Prisen viser da hvilken avtale du bør velge. 

Pris for parkeringsavtaler

Prisklasser

Pendlerparkering er delt inn i tre prisklasser. Pass at du velger en avtale som er gyldig din stasjon i Parkeringsappen: 

  • Pendlerparkering: 100 kroner for 30 dager, og 35 kroner for 7 dager. 
  • Pendlerparkering Bypris: 250 kroner for 30 dager, og 85 kroner for 7 dager.
  • Pendlerparkering i parkeringshus*: 400 kroner for 30 dager. 

*Pendlerparkering i parkeringshus er kun tilgjengelig ved Lillestrøm stasjon (Lillstrøm parkeringshus Senter syd) og Asker stasjon (One Park Asker). 

Hvordan kjøpe parkeringsavtale?

Du kjøper en avtale ved å trykke knappen «Parkeringsavtale» nederst hjem-siden i appen. Vi anbefaler at du registrerer et betalingskort før du kjøper parkeringsavtale. 

Hvordan legge til/endre betalingskort? 

For å legge til et betalingskort, trykk på «Betalingsmidler» i menyen. Videre må du bekrefte med BankID og gjennomføre en betaling med beløp 0 kroner.

Vær oppmerksom på at dette kun er en bekreftelse på at du har registrert betalingskortet, ikke et kjøp av avtale. 
 
For å endre betalingskort, trykk på «Betalingsmidler» i menyen. Videre må du trykke rediger, og slette kortet som er registrert. Husk å lagre slettingen.

Etter at du har lagret slettingen av det gamle kortet, kan du registrere et nytt betalingskort.

Du kan også betale med Vipps. 

Varsel ved feilende betaling

Du kan få et varsel hvis det ikke er dekning på betalingskortet eller det har gått ut på dato. Du kan likevel fortsatt parkere hvis parkeringsavtalen din står som aktiv i appen. 
 
Vi anbefaler at du sjekker betalingsinformasjonen din under «Betalingsmidler» i menyen. Appen vil forsøke å belaste det registrerte betalingskortet ditt igjen ved midnatt. 
 
Hvis betalingen feiler flere ganger kan parkeringsavtalen din bli slettet, og du kan ikke lenger bruke den for parkering. 

Hva skal stå i feltet for “Togbillettnummer”?

Det finnes flere typer billetter og kort, og disse kan ha ulikt antall siffer. Her er de vanligste: 

  • Vys mobilapp (inkludert Vy Smartpris-billetter): Kundenummer med 6, 7, 8 eller 9 siffer som du finner under «Min profil» i menyen i Vy-appen. 
  • Enturs eller Go-Aheads mobilapp: Ordrenummer med 8 tegn (tall og bokstaver) som du finner på billetten din i appen. 
  • Ruters mobilapp (inkludert Ruter Reis-billetter): Bruk telefonnummeret du har registrert i Ruters app som billettnummer. 
  • Kolumbus mobilapp: APP-ID som du finner nederst under «Innstillinger» i Kolumbus-appen. Den består av tall, bokstaver og bindestreker. 
  • Reisekort fra Vy, Ruter eller Kolumbus: Billettnummer med 16 siffer som står på reisekortet. 
  • Flytogbillett: Bruk telefonnummeret du har registrert i Flytogets app som billettnummer. 
  • Skyss og AtB: Bruk telefonnummeret du har registrert i busselskapets app som billettnummer. 

Er parkeringsavtalen min aktiv? 

Parkeringsavtalen er aktiv når den ligger som «Aktiv avtale» Hjem-siden i appen. Da ser det slik ut: 

Parkering på stasjonen 

Hvor mange biler gjelder avtalen for? 

Du kan ha inntil to biler knyttet til parkeringsavtalen din, men kun én av bilene kan stå parkert av gangen. Det betyr at du slipper å bytte bil i appen hvis du veksler mellom to biler. Du kan ikke ha flere avtaler eller betalinger samme bil. 

NB! Avtale for parkeringshus gjelder kun for én bil. 

Hvilke stasjoner kan jeg parkere ? 

Med avtalen «Pendlerparkering» kan du parkere på alle stasjoner der parkeringen koster 100 kr.

Med avtalen «Pendlerparkering BYPRIS», som koster 250 kr for 30 dager, kan du parkere både på Bypris-stasjoner og stasjoner der det koster 100 kroner for 30 dager.

Avtalene er ikke knyttet til en bestemt stasjon, men husk å sjekke priskategorien under «Finn parkeringsplass» i appen. 
  
NB! Avtale for parkeringshus gjelder kun for parkeringshuset ved den aktuelle stasjonen. 

Hvor på stasjonen kan jeg parkere? 

På stasjoner med pendlerparkering er parkeringsplassen ofte delt i områder for «Pendlerparkering» og «Dagparkering». Med pendleravtalen kan du parkere på plassene skiltet med pendlerparkering. 
 
Parkeringsavtalen din er ikke gyldig på plasser skiltet med «mot avgift». Merk at det alltid er skiltingen på stedet som gjelder. 

Utløpt togbillett i parkeringsperioden 

lenge du allerede har en gyldig parkeringsavtale, kan du bruke den til parkering ut perioden du har betalt for. 

Endring av billettnummer er ikke mulig etter at avtalen har startet, men du kan legge inn nytt billettnummer neste gang du kjøper parkeringsavtale. 

Parkeringsbot (Kontrollsanskjon)

For å klage en parkeringsbot du kontakte parkeringsselskapet. Kontaktinformasjon til parkeringsselskapet skal stå parkeringsboten. Bane NOR har ikke mulighet til å slette parkeringsbøter.
   
 
Vi anbefaler at du sjekker om avtalen din er aktiv og knyttet til riktig bilnummer, at du har kjøpt avtale i riktig priskategori for din stasjon, og at du har parkert på området satt av for pendlerparkering. 

Hvis du har to biler i avtalen, er det viktig å huske at du bare kan parkere én bil av gangen, og at bilene ikke kan være knyttet til flere avtaler på samme stasjon. 

Kapasitet på stasjonen

Bane NOR har mandat til å styre prising og kapasitet sine parkeringsplasser, med mål om at mange som mulig skal kunne ta toget. Noen stasjoner har ikke bilparkering, mens andre fungerer som strategiske innfartsparkeringer.

Målet er at bilparkeringen stasjonene skal fungere som et supplement, uten å undergrave de mer miljøvennlige transportmidlene. 
 
I motsetning til kommersielle parkeringsaktører er vi forpliktet til å arbeide for å nasjonale mål om å redusere bilbruk, både i antall bilturer og totalt antall kjørte kilometer.

Dette krever at vi sikre at innfartsparkeringene våre appellerer til riktig målgruppe. I dag kjører altfor mange kortere enn 3 km, noe som betyr at de som har et reelt behov for parkering ikke får sikret seg plass. 

Andre parkeringstilbud 

Bane NOR Kundeservice

Adresse

Pb 4350, 2308 Hamar

Bane NORs kundeservice svarer på meldinger per telefon, e-post og Facebook(åpnes i ny fane)

Åpningstider

Mandag til fredag kl. 08:00 - 19:00
Lørdag/søndag/helligdager kl. 09:00 - 15:00
Jul- og nyttårsaften kl. 08:00 - 12:00

Kontakt oss på Facebook

Gå til Facebook(åpnes i ny fane) eller bruk chatten vår, nederst til høyre på denne siden.