ELKRAFTPORTALEN

  Ofte stilte spørsmå i forbindelse med sikkerhet

 

Sikkerhet på arbeidssted


  1. Skal LFS alltid være tilstede? Hva regnes som "tilstede"?
    Leder for elsikkerhet skal alltid være tilstede. Med "tilstede" menes det at leder for elsikkerhet skal være i umiddelbar nærhet av sitt arbeidslag. Han skal være synlig og bære vest med logo for leder elsikkerhet. Leder elsikkerhet skal ikke sitte i bil og passe på.
  2. Hvordan tenker dere dette løst med signalmontør inne i teknisk hus og en ute som jobber sammen/mot hverandre. AFA blir da ikke synlig for den andre men det er fortsatt samme AFA?
    Det er i hovedregel slik at AFA skal lede og overvåke arbeidene på en tilfredsstillende måte og derfor må være til stede og synlig, men henviser også til et avsnitt i NEK EN 50110-1. 6.3.11 som riktignok har overskriften 6.3.11 Spesielle krav for høyspenningsanlegg men som i teksten i det aktuelle tredje avsnitt beskriver både rollen som leder for sikkerhet (LFS) og ansvarlig for arbeidet (AFA). Her er det tredje avsnittet som passer godt på de arbeidssituasjoner:

    Dersom arbeidsstedets utstrekning gjør det vanskelig for leder for sikkerhet/ansvarlig for arbeid å lede/overvåke arbeidet tilfredsstillende måte, skal det utpekes en person som kan assistere i denne funksjonen. Avhengig av risikoanalysen skal vedkommende være fagutdannet eller instruert for å gi denne assistanse.

    Du vil da kunne dokumentere dette i en SJA at det er en AFA og at de andre passer på seg selv i disse arbeidssituasjonene, i henhold til SJA og oppstartsmøte/oppstartsamtale vil da rollen bli avklart.

    Det kan jo også løses ved å lage en egen Arbeidsinstruks sammen med Installatøren for disse arbeidssituasjonene.
  3. Hvordan gjøre endringer av planlagt arbeidsområde etter oppstart?
    Dette må gjøres etter avtale med LFK.
  4. Hvilke regler gjelder når det er fremmedspråklig arbeidskraft på arbeidsplassen?
    Se E-Sirkulære 2016-05
  5. Skal hele arbeidslaget informeres når LFS utpeker en overvåker?
    Ja. Hele arbeidslaget skal informeres.
  6. Skal de som kjører veimaskiner ha på seg førervest?
    Kun lokfører skal bruke førervest. Den som kjører veimaskin skal ikke bruke førervest, men markeringsvest som henviser til rollen føreren innehar.
  7. Finnes det vest for LFS ved bruk av løfteredskap? Hvordan er regelen for førere med førervest?
    Se punktet over når det gjelder førervest. Pr dag idag finnes det kun orange vest med tekst "Leder elsikkerhet" og det er denne som skal benyttes så lenge en har denne rollen og kjører maskin. Maskinførere (LFS for eget løfteutstyr) skal ha orange vest på så lenge de sitter inne i maskinen og er utpekt, og ta den av når de går ut av maskinen.
  8. Hvordan skal sikkerhetsnivået dimensjoneres/utføres? Vår erfaring tilsier at noen av de store prosjektene bestemmer antall LFS, oppgaver og plassering, uten at de får anledning til å delta på planleggingen.
    STY-601050 "Instruks for sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur" beskriver overordnede føringer på hvordan dette skal utføres, men det skal ikke være slik at LFS blir utelatt fra planleggingsprosessen. Se FSE §12
  9. Kan en som er LFS 2431 ha ansvaret for elsikkerheten med en kran uten at han har kjenneskap til funksjonen for høyde-og sektorbegrensning på kranen?
    Ja. LFS må forsikre seg om å få dokumentasjon på at høyde- og sektorbegrensning er etablert.
  10. Hvilke regler gjelder for 22kV foryningsanlegg og arbeid i berøringssikkert anlegg?
    FEF og FSE.
  11. Hva må gjøres dersom sikkerhetstiltak ikke kan gjennomføres fullt ut?
    En annen arbeidsmetode må benyttes
  12. Er det å betraktes som synlig jord om man setter opp kamra ved jordingsstengene og har monitor i maskinen?
    Nei, det er ikke tillatt.
  13. En del robeltraller (lastetraktorer) har høydebegrensning som er låst med en nøkkel som en må dokumentere at man er leder elsikkerhet for å få utdelt og denne er personlig. Hvordan skal en takle dette med førere som ikke er leder el? Det må jo være mulig å benytte kran når en er langt fra spenningsførende anlegg samt når en skal jobbe på frakoblet område?
    Dette må tas opp med maskinsentralen, men det foreligger ingen føringer fra driftsleder om utdeling av nøkler
  14. Hva er reglene for avbrytelse og igangsetting av arbeid på jernbanen ved lyn og tordenvær? Det hadde vært fint med et tydelig svar på dette?
    Alt arbeid på eller nær ved elektriske anlegg skal stanses så lenge man observerer tordenvær. Sikkerhetstiltak skal ikke fjernes så lenge været pågår, så er det opp til LFS å vurdere når det er trykt å gjenoppta arbeidet. Man kommer ikke bort fra at vurderingene kan bli forskjellig mellom to LFSer. Vi kan ikke ha regler som bryter med §13 i FSE.
  15. Er det tillatt at en lærling og en montør jobber i et høyspentanlegg? Sporet er vel definert som en del av høyspentanlegget?
    Montør og lærling kan arbeide i høyspenningsanlegg. Forutsetningen er at arbeidet er planlagt iht. fse og interne krav.
  16. Hva er kravene ved bruk av skinne/veimaskin i Bane NOR? Har man lov å styre/kjøre kjøretøy fra kurv når kontaktledningen er spenningsatt?
    Generelt tillater Bane NOR ikke å kjøre skinne/veimaskin fra kurv med spenning på kontaktledningsanlegg. Skinne/veimaskin skal da kjøres fra førerrom ved fremføring. Instruks STY-600994 gjelder for bruk i og ved infrastruktur, dette betyr også ved kjøring. I denne instruksen er det beskrevet ett unntak fra det generelle kravet.