Forbedringene på Follobanen er et av våre største moderniseringsprosjekter om dagen. Når nye Follobanen er satt i trafikk i desember 2022 fortsetter Bane NOR med de andre utbedringene sørøst for Oslo, for å sikre at tog fortsatt er den mest effektive reisemåten.
Første etappe er byggingen av et nytt, fullverdig dobbeltspor fra Oslo til Moss og en helt ny jernbanestasjon i Moss sentrum. Prosjektet er i gang, og kalles Sandbukta–Moss–Såstad. Dette arbeidet strekker seg faktisk helt ned til Halden.
Gode nyheter for flere Østfoldbyer
På Østfoldbanen fra Moss og sydover bygger vi et nytt dobbeltspor, som skal gi både kortere reisetid til Oslo og flere avganger på hele banen. Storsatsingen inkluderer nye stasjoner i Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad og Sarpsborg.
Bane NOR er i full gang med å bygge 10 kilometer med dobbeltspor gjennom Moss. To tunneler skal erstatte dagens spor fra sjøsiden, noe som gir Moss nye muligheter i forhold til byutvikling. Utfordringer knyttet til grunnforhold i Moss sentrum gjør at strekningen Sandbukta-Moss-Såstad ikke vil stå ferdig i 2024, som først planlagt. Før den nye jernbanestasjonen kan bygges er det nødvendig med omfattende grunnstabilisering, noe som tar tid. Men vi kan heldigvis forsikre om at dette arbeidet er i gang!
– For alle som tålmodig har reist med Østfoldbanen de siste årene, er det bare å glede seg til et mye bedre reisetilbud i årene som kommer, sier Bane NORs utbyggingsdirektør Stine Undrum.
For de reisende betyr dette fra 2022:
- Flere direkteavganger mellom Oslo-Ski.
- Dagens togtilbud (linje R20, L21, L22) overføres fra indre Østfoldbanen til nye Follobanen.
- Tog på Follobanen mellom Oslo og Ski får ca. 11 minutter kortere reisetid når Blixtunnelen tas i bruk fra 11. desember 2022. Fra Moss til Oslo blir reisetiden da ca. 30 minutter.
- Lokaltogene kjører fortsatt på en forbedret lokallinje på Østfoldbanen.
Lytt til Banepodden
Hør hvordan høyteknologiske løsninger og nye utbyggingsprosjekter gir deg mer punktlige tog og bedre reisehverdag.

Bane NOR skal bygge 10 km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter. Foto: Glenn Lund/Bane NOR
For de reisende betyr dette fra 2022
- Flere direkte-avganger mellom Oslo-Ski.
- Dagens togtilbud (linje R20, L21, L22) overføres fra indre Østfoldbanen til Follobanen.
- Togene sør for Ski får 10 minutters kjøretidsbesparelse.
- Reisende med Follobanen vil få halvert sin reisetid mellom Oslo og Ski.
- Rushtrafikk på bilveien mellom Oslo og Ski kan byttes ut med direktetog på Follobanen gjennom Blixtunnelen.
- Bane NOR har åpnet en ca. 2 km lang tunnelstrekning som omfatter nye Kongshavntunnelen (ca. 1,4 km), sammenkoblet med en ny betongtunnel under Middelalderparken (650 m), 9. august 2021.
- L21 (Moss-Oslo) får to tog i timen.
- Betongtunnelen ligger nær Oslo S og blir nordre del av den fremtidige Blixtunnelen når nye Follobanen etter planen tas i bruk i 12.desember 2022.
- Etter åpning av tunnelen mellom Sandbukta-Moss-Såstad i 2026, blir reisetid mellom Oslo og Moss på 30 minutter.