Østfoldbanen i ny og forbedret drakt

For reisende på Østfoldbanen er det mye å se frem til fremover; Nye stasjoner, flere avganger og kortere reisevei langs hele strekningen.

20 km av det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski går i Blixtunnelen, som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Illustrasjon: Bane NOR

Forbedringene på Follobanen er et av våre største moderniseringsprosjekter om dagen. Når nye Follobanen er satt i trafikk i desember 2022 fortsetter Bane NOR med de andre utbedringene sørøst for Oslo, for å sikre at tog fortsatt er den mest effektive reisemåten.

Første etappe er byggingen av et nytt, fullverdig dobbeltspor fra Oslo til Moss og en helt ny jernbanestasjon i Moss sentrum. Prosjektet er i gang, og kalles Sandbukta–Moss–Såstad. Dette arbeidet strekker seg faktisk helt ned til Halden.

Gode nyheter for flere Østfoldbyer

På Østfoldbanen fra Moss og sydover bygger vi et nytt dobbeltspor, som skal gi både kortere reisetid til Oslo og flere avganger på hele banen. Storsatsingen inkluderer nye stasjoner i Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad og Sarpsborg.

Bane NOR er i full gang med å bygge 10 kilometer med dobbeltspor gjennom Moss. To tunneler skal erstatte dagens spor fra sjøsiden, noe som gir Moss nye muligheter i forhold til byutvikling.  Utfordringer knyttet til grunnforhold i Moss sentrum gjør at strekningen Sandbukta-Moss-Såstad ikke vil stå ferdig i 2024, som først planlagt. Før den nye jernbanestasjonen kan bygges er det nødvendig med omfattende grunnstabilisering, noe som tar tid. Men vi kan heldigvis forsikre om at dette arbeidet er i gang!

– For alle som tålmodig har reist med Østfoldbanen de siste årene, er det bare å glede seg til et mye bedre reisetilbud i årene som kommer, sier Bane NORs utbyggingsdirektør Stine Undrum.

   

For de reisende betyr dette fra 2022:

  • Flere direkteavganger mellom Oslo-Ski.
  • Dagens togtilbud (linje R20, L21, L22) overføres fra indre Østfoldbanen til nye Follobanen.
  • Tog på Follobanen mellom Oslo og Ski får ca. 11 minutter kortere reisetid når Blixtunnelen tas i bruk fra 11. desember 2022. Fra Moss til Oslo blir reisetiden da ca. 30 minutter.
  • Lokaltogene kjører fortsatt på en forbedret lokallinje på Østfoldbanen.

   

   

Banepodden

Lytt til Banepodden

Hør hvordan høyteknologiske løsninger og nye utbyggingsprosjekter gir deg mer punktlige tog og bedre reisehverdag.

Gå til podkast

Bane NOR skal bygge 10 km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter. Foto: Glenn Lund/Bane NOR

For de reisende betyr dette fra 2022

  •  Flere direkte-avganger mellom Oslo-Ski.

  • Dagens togtilbud (linje R20, L21, L22) overføres fra indre Østfoldbanen til Follobanen.

  • Togene sør for Ski får 10 minutters kjøretidsbesparelse.

  • Reisende med Follobanen vil få halvert sin reisetid mellom Oslo og Ski.

  • Rushtrafikk på bilveien mellom Oslo og Ski kan byttes ut med direktetog på Follobanen gjennom Blixtunnelen.

  • Bane NOR har åpnet en ca. 2 km lang tunnelstrekning som omfatter nye Kongshavntunnelen (ca. 1,4 km), sammenkoblet med en ny betongtunnel under Middelalderparken (650 m), 9. august 2021.

  • L21 (Moss-Oslo) får to tog i timen.

  • Betongtunnelen ligger nær Oslo S og blir nordre del av den fremtidige Blixtunnelen når nye Follobanen etter planen tas i bruk i 12.desember 2022.

  • Etter åpning av tunnelen mellom Sandbukta-Moss-Såstad i 2026, blir reisetid mellom Oslo og Moss på 30 minutter.

Follobanen vil bedre pendlerhverdagen

Snart åpner Follobanen mellom Oslo og Ski. For de reisende betyr det flere tog og kortere reise.

Dette er «den nye» Middelalderparken

Når Norges lengste jernbanetunnel åpner i desember er også arbeidet i gang med en storstilt utvikling av «den nye» Middelalderparken i Oslo.

Dørene åpnes

4. okt. 2022 Dørene åpnes nå som Bane NOR moderniserer jernbanen med flere avganger og kortere reisetid. Les om alle oppgraderingene som kommer.

Stian pendler med Drammenbanen hver uke

Stian har pendlet mellom Drammen og Oslo i flere år. Vi har tatt en prat med han om opp- og nedturene med pendlerlivet og om moderniseringen av jernbanen.

Vi skal måles på punktlighet

Mange er avhengige av at toget kommer og går når det skal. Å jobbe for bedre punktlighet er noe av det viktigste vi gjør for at flere skal ta mer tog.

Dovrebanen: modernisering for kortere reisetid

Vi fortsetter og ruster opp Norges eldste bane slik at den blir enda viktigere for enda flere.

Vestfoldbanen på nye, moderne skinner

Norges mest trafikkerte jernbanestrekning får et etterlengtet løft.

Den digitale jernbanen

Jernbanen gjennomgår nå en modernisering. Sammen med utbyggingsprosjekter skal ny teknologi blant annet sørge for bedre punktlighet for de som reiser.

Norge leder an på digital togsatsing

Norge leder an på digital togsatsing med det nye systemet "ERTMS". Slik skal vi oppgradere punktligheten for togtrafikken i hele Europa.

Banepodden

Hør hvordan vi jobber med høyteknologiske løsninger for at flere kan ta mer tog

Lytt til podkast