Tilrettelegger for en enklere hverdag
Utbyggingen av Follobanen har pågått siden 2015. Prosjektet omfatter blant annet utbyggingen av Nordens lengste jernbanetunnel, den største ombyggingen av sporområdet på Oslo S på 40 år og integrering av verdensledende mobilnett. 11. desember 2022 åpnes Follobanen, og reisende vil fra første dag oppleve flere av de positive effektene.
– Det første reisende vil kjenne på når vi åpner for togtrafikk i den nye Blixtunnelen er kortere reisetid mellom Ski og Oslo og flere avganger. Den nye reisetiden er reduseres med 10-11 minutter, som også betyr kortere reisetid for alle de andre som pendler med Østfoldbanen. Det blir jo fort en del timer å spare i løpet av et år, sier Eivind Aslaksen Hamre i Bane NOR.
Hamre har jobbet på prosjektet i hele 10 år. Han pendler selv med toget fra Vestby og han gleder seg derfor litt ekstra til Follobanen åpner i desember.
– Som pendler gleder jeg meg veldig til mindre forsinkelser inn til Oslo. Det vil bli enklere å planlegge hverdagen fremover og du kan være mer sikker på at du rekker barnehage eller overgang til busser og lignende. Det blir rett og slett enda enklere å velge toget.
Det å tilrettelegge for en enklere og mer fleksibel hverdag er også noe av grunnen til at Follobanen bygges og strekningen moderniseres.
– Vi skal bedre hverdagen for de reisende, det er det det går på hele veien. Ved å bygge ut dobbeltspor og bygge ny stasjon på Ski åpnes det for bedre liv langs hele strekket. Det blir for eksempel kortere å reise fra Ski til Oslo sentrum enn fra Groruddalen, så det åpner også opp for at man lettere kan bosette seg lenger unna hovedstaden, men allikevel være nær.
Dette inkluderer prosjektet
Follobanen er et omfattende prosjekt. Hamre forteller at prosessen har vært unik:
– Det har vært et komplisert og tidkrevende arbeid. Det har krevd mye logistikk å bygge ut spor og plattformer uten å hindre togtrafikken for mye. Bare på nye Ski stasjon, som står ferdig nå, har vi blant annet bygget tre nye plattformer og fire spor. Dette er et så stort prosjekt at du opplever alle sider av en prosess, både utfordringer og morsomme øyeblikk.
Men nå nærmer vi oss altså å være ferdige med flere deler av prosjektet. Moderniseringen og utbyggingen av Follobanen inkluderer blant annet disse delprosjektene:
- Utbyggingen av Blixtunnelen, hvor 20 km av det nye dobbeltsporet går, som dermed halverer reisetiden mellom Ski og Oslo
- Middelalderparken ivaretas og oppgraderes som kulturelt møtepunkt i samarbeid med Oslo kommune og Riksantikvaren
- Ski stasjon har fått tre nye plattformer med fire nye spor, to store reisetorg, samt utvidet parkeringsområde og flere sykkelparkeringsplasser
- Oslo S forbedres gjennom den største utvidelsen av sporområdet på 40 år
- Det bygges verdensledende anlegg for mobildekning som skal tas i bruk på Follobanen
– Flere av delprosjektene er nå ferdige eller i sluttfasen og det blir utrolig gøy når det skal tas i bruk. Fremtidens togreiser blir en mer effektiv, sømløs og pålitelig opplevelse som alle i Bane NOR er stolte av, mener Hamre.