Det er noe som skjer når flere kan ta mer tog. Når reisetiden blir kortere, kommer alt nærmere. Dobbeltspor og flere avganger gjør at jobb, kunder og studier som var utenfor rekkevidde, plutselig er innenfor. Mer og bedre skinner gir flere og bedre muligheter.
Vi lanserer nå kampanjen «Dørene åpnes», fordi vi vil fortelle alle reisende om de forskjellige måtene vi moderniserer jernbanen på over hele landet – og hvilke positive effekter dette vil ha for deg som reiser og pendler. Vårt mål har vært og er fortsatt å åpne dører for nye muligheter, slik at du kan bo og jobbe hvor du vil og enklere kan møte de du er glad i, også i fremtidens reisehverdag.
Dette er noen av de større moderniseringsprosjektene vi jobber med akkurat nå:
Follobanen
Follobanen har vært et av våre største moderniseringsprosjekter gjennom et tiår – og nå nærmer vi oss endelig sluttresultatet! Prosjektet omfatter både nye Ski stasjon, Nordens lengste jernbanetunnel og verdensledende mobilnett, men hovedprosjektet er å legge nye dobbeltspor langs hele strekningen. Som reisende vil du allerede fra dag én kunne merke de positive effektene av denne oppgraderingen. Disse inkluderer 10-11 minutter kortere reisetid mellom Ski og Oslo, som også betyr kortere reisetid fra Østfoldbyene og inn til Oslo.
Med dobbelt så mange jernbanespor blir avganger på Follobanen mye mer forutsigbare og det åpner opp for flere avganger i timen. Dette vil gjøre det enklere å pendle både fra Østfold og Ski til Oslo. Ski får også en ny direktelinje til Oslo når Follobanen åpner for trafikk i desember 2022.
“Flere og mer forutsigbare avganger vil ha ekstremt stor betydning for alle som pendler fra Østfold og Ski. Det vil åpne for flere muligheter, det vil gjøre det lettere å velge jobber i andre byer og generelt gjøre pendlerlivet enklere” – Gunhild, Moss-Oslo-pendler gjennom mange år
Nye Drammensbanen
En viktig del av oppgraderingen av Drammenbanen er det som skjer på og rundt Drammen stasjon. Fra 2022 til 2025 vil stasjonen og området rundt få en skikkelig oppgradering, til glede for alle reisende her. Dette inkluderer at alle seks spor får plattform, og at hele stasjonsområdet, inkludert spor og plattformer, heves med 40 cm – som et tiltak mot eventuell flom.
Bybrua vil også bygges om, slik at den fører direkte til alle plattformene på stasjonen. Oppgraderingen av stasjonen er en del av prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen, som vil sørge for flere avganger og mer punktlighet for reisende på Vestfoldbanen.
“Jeg pendler med tog fordi det er praktisk og nesten halvparten så dyrt som å kjøre bil. Med mindre forsinkelser blir det enklere for meg å bruke toget mer, ikke bare til og fra jobb, men også sosialt” – Henriette, pendler daglig mellom Drammen og Oslo
Et toppmoderne signalsystem
Et av våre mest fremtidsrettede prosjekter er oppgraderingen av signalanleggene i hele landet. Vi er nå i ferd med å gå over til et heldigitalt system som heter ERTMS. Dette står for European Rail Traffic Managing System og er et fellessystem for alle europeiske land. Dette prosjektet er faktisk det største digitaliseringsprosjektet i Norge og omfatter 4000 km med jernbane og 300 stasjoner.
Hittil leder Norge an i innførelsen av systemet og er det første landet som innfører det samme systemet i hele landet. Dette innebærer ett sentralt datasenter, ett signalsystem og ett traffikeringssystem som vil styre togtrafikken i hele Norge. Dette er et omfattende prosjekt som også krever ombygging av togene. Målet med å gå over til den heldigitale løsningen er at det vil bli færre forsinkelser og signalfeil og det å velge tog som fremkomstmiddel vil bli enda enklere i årene som kommer.
“Jeg elsker å ta toget, både til jobb og med familien. Jeg velger alltid toget fremfor bil hvis det er gunstig, og det vil bli enklere å velge toget mer hvis det blir mer forutsigbart og færre forsinkelser” - Stian, pendler ukentlig mellom Drammen og Oslo
Hvorfor gjør vi dette?
Å kontinuerlig investere i modernisering av jernbanen er å investere i en grønnere fremtid.
- Ett moderne pendlertog fjerner 600 biler fra veien
- Ett enkelt godstog gjør jobben til 30 trailere
Når vi belaster miljøet mindre, åpnes dørene for en fremtid hvor vi fortsatt kan reise, møtes og sende varer – så ofte vi vil.
For hver skinne vi legger, bygger vi et spor som tar bedre vare på verden rundt oss.
Derfor skal vi aldri stoppe å modernisere jernbanen.