Aktuelt for jernbaneforetak

  • Øker kapasiteten på Narvikterminalen

    Narvikterminalen rustes nå opp for økt godstrafikk, og her viser vi hvordan terminalen har blitt bygget ut fra nyttår til august.

  • Se hvordan Narvik-terminalen blir

    Narvikterminalen rustes nå opp for økt godstrafikk, og her viser vi hvordan terminalen har blitt bygget ut fra nyttår til august.

  • Verksteder for fremtiden

    Økende behov for verksteder har ført til storsatsning hos Bane NOR Eiendom. Gamle verksteder skal moderniseres, og flere nye bygges. – Vi skal sørge for at togene får det vedlikeholdet de trenger minst 20-30 år frem i tid.

  • Ny togradio i sikte for norsk jernbane

    2G-teknologien GSM-R dekker i dag jernbanenettet vårt. Nå forbereder Bane NOR innfasing av ny 5G-teknologi, som vil få stor betydning for fremtidig digitalisering både om bord på tog og i sporene.

  • AT det går an!

    Et lite, men viktig steg for at togselskaper og de reisende skal få riktig, rask, lik og nyttig informasjon er nå kommet på plass ved at ny løsning for AT-meldinger tas i bruk ved alle våre trafikkstyringssentraler.

  • Ruteendringen gikk som planlagt

    Søndag 13. desember ble den nye ruteendringen, R21, innført. –Det er en krevende jobb å innfri alle ønskene fra operatørene, men vi mener årets endring gir en god ruteplan for alle, sier Jan Harald Dammen, direktør Ruteplan i Bane NOR.

  • Network Statement 2022 er publisert

    Network Statement 2022 ble offentliggjort i forbindelse med ruteplan R21 som startet 13. desember 2020.

  • En merkedag for Vy!

    På morgenen 13. desember gikk det første Vy passasjertoget fra Bergen til Arna. Samtidig startet Vy opp som operatør på Ofotbanen, som vinner av det svenske anbudet.

  • «Juletoget» på Dovrebanen

    «Juletoget» har testet ERTMS fra Grong til Bodø.

  • Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge

    De nye lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi, kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet og kan frakte mer gods.