Nord-Europas største sliter får et løft

Mange tiår som Nord-Europas travleste jernbanetunnel har krevd sitt. Nå får den gamle Ulriken tunnel en velfortjent oppgradering verdt nær 400 millioner kroner.

  • Nyheter og aktuelt

Publisert: 16. desember 2020 klokken 10:43

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01

Bilde av to menn på Bergen stasjon, med et tog i bakgrunnen.

Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Ingvild Eikeland, Bane NOR

Bane NOR har tildelt entreprenøren Azvi oppdraget med å rehabilitere tunnelen fra 1964.

– Den nye, flotte tunnelen gjennom Ulriken ble nylig åpnet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med den siste kontrakten som skal fullføre dobbeltsporet gjennom fjellet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Vil bli blant Europas sikreste

Etter rehabiliteringen skal den gamle og den nye tunnelen fungere sammen. Dobbeltsporet med de to tunnelene gjennom Ulriken vil ha 16 felles rømningstunneler og skal også bli brannsikre. Det gjør dem til noen av Europas sikreste jernbanetunneler.

I de første 1200 meterne fra Arna skal det bli full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem. Det samme skal gjøres i de første 180 meterne nærmest Bergen. For å få plass til dette, må man utvide tunnelens tverrsnitt ved å sprenge.

Gode tekniske løsninger

I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen skal det sprenges flere steder for å montere ny vannsikring. Samtidig skal gammelt og ubeskyttet PE-skum skiftes ut, og det lages plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr. Man skal også sprenge åpning for to diagonale tunneler nær Arna som knytter gamle og nye Ulriken tunnel sammen.

– Azvi har i samarbeid med sine underentreprenører lagt frem en god plan og fornuftige tekniske løsninger for hvordan de skal utføre rehabiliteringsjobben samtidig som sporet ligger intakt i store deler av tunnelen, forteller prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR.

Oppstart i februar

I tillegg til arbeidet inne i tunnelen, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.

Azvi starter med jobben i februar 2021, og skal etter planen være ferdig med alt arbeid i juni 2023.


Publisert: 16. desember 2020 klokken 10:43

Oppdatert: 2. mars 2023 klokken 02:01