ELKRAFTPORTALEN

E-sirkulære 2025-24 STOR-OSLO Publisert: 11.04.2025

BESKRIVELSE:

Follobanen: Risikovurdering alternativ jording av AT-line i Blixtunnelen

 

INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK

Ved noen arbeidsoperasjoner fra revisjonsvogn i Blixtunnelen kan det være utfordrende å etablere synlig arbeidsjording eller markeringsjording på både KL og AT.

FSE § 14 åpner for å risikovurdere alternative løsninger så lenge samme sikkerhet oppnås, og det er utført en risikovurdering med beskrevet løsning som kan benyttes.

Denne risikovurderingen er lagret i ProArc med dokumentnummer: EH-027666-000

Utdrag fra dokumentet:

3.2 Arbeidsprosedyre

For å få gjennomført et sikkert og effektivt arbeid på eller nær KL-anlegg og AT-line (NL) i Blixtunnelen er følgende alternativ til synlig jording av AT-line utarbeidet:

  1. AT-anlegget frakobles på strekningen Oslo-Ski. Jordingsbrytere i matende koblingsanlegg (i hver ende av tunnelen) legges inn.
  2. Alle mellomliggende AT-brytere samt bryter for AT-trafoer på Åsland ligger inne.
  3. Det etableres endepunktsjording i form av kortslutning og jording med fullt dimensjonerte jordingsapparat av AT-leder (NL) og KL-anlegg på hver side av arbeidsstedet, disse markeres med rødt flagg eller rødt lys i sporet.
  4. KL-anlegget markeringsjordes på arbeidsstedet, strømavtager kan benyttes.

Merk:


E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig driftsleder til personell som jobber med elkraft.