E-sirkulære 2025-24 |
STOR-OSLO |
Publisert: 11.04.2025 |
BESKRIVELSE:
Follobanen: Risikovurdering alternativ jording av AT-line i Blixtunnelen
INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK
Ved noen arbeidsoperasjoner fra revisjonsvogn i Blixtunnelen kan det være utfordrende å etablere synlig arbeidsjording eller markeringsjording på både KL og AT.
FSE § 14 åpner for å risikovurdere alternative løsninger så lenge samme sikkerhet oppnås, og det er utført en risikovurdering med beskrevet løsning som kan benyttes.
Denne risikovurderingen er lagret i ProArc med dokumentnummer: EH-027666-000
Utdrag fra dokumentet:
3.2 Arbeidsprosedyre
For å få gjennomført et sikkert og effektivt arbeid på eller nær KL-anlegg og AT-line (NL) i Blixtunnelen er følgende alternativ til synlig jording av AT-line utarbeidet:
- AT-anlegget frakobles på strekningen Oslo-Ski. Jordingsbrytere i matende koblingsanlegg (i hver ende av tunnelen) legges inn.
- Alle mellomliggende AT-brytere samt bryter for AT-trafoer på Åsland ligger inne.
- Det etableres endepunktsjording i form av kortslutning og jording med fullt dimensjonerte jordingsapparat av AT-leder (NL) og KL-anlegg på hver side av arbeidsstedet, disse markeres med rødt flagg eller rødt lys i sporet.
- KL-anlegget markeringsjordes på arbeidsstedet, strømavtager kan benyttes.
Merk:
- Denne arbeidsmetode er kun godkjent når AT-anlegget ikke deles ved bruk av brytere i teknisk rom 32A eller annen oppdeling.
- Ved arbeid på AT-anlegget inne i bryterrom skal det være etablert synlig jord.
E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig driftsleder til personell som jobber med elkraft.