Info du trenger i forbindelse med arbeid på eller nær ved Bane NOR sine elektriske anlegg
E-sirkulære 2024-61
Vestlandet
Publisert: 25.10.2024
BESKRIVELSE:Bergensbanen: Endring koblingsbilde Nesbyen – Gol fra 01.12.2024
INFORMASJON OG EVENTUELT TILTAK
I forbindelse med innkobling av AT på strekningen vil det gjort følgende endringer i koblingsbildet
Sugetrafoer nr. 38 – tom nr. 43 vil bli koblet ifra og tatt ut av bruk ved at følgende utføres
Seksjonsfeltene blir stroppet
Skinnebryter lagt inn
Nesbyen DS blir tatt ut av bruk ved at følgende utføres
to av seksjonsfeltene blir stroppet over og et beholdes som skille for mating mellom øst og vest
topolt bryter 23-125-S (2277) tas ut av drift og demonteres
Utgående mating fra Nesbyen omformer legges om. Istedenfor mating til KL blir det mating til PL
Eksisterende brytere 23-126-L (2218), 23-127-S (2279) og 23-128-L (2218) tas ut av drift
Matekabel fra effektbryter 15U1E legges over på ny bryter 23-15-122-L (188-01)
Matekabel fra effektbryter 15U3E legges over på ny bryter 23-15-124-L (188-02)
Det etableres en bryter for sammenkobling av PL øst/vest for avvik og vedlikeholdsbehov. 23-15-123-L (188-01), normalstilling ute
For mating av KL østover monteres en ny bryter mellom PL og KL 23-15-120-L (187-17)
For mating av KL vestover fra Nesbyen omformere til Svenkerud BP monteres en ny bryter mellom PL og KL, 23-15-126-L (190-02)
For mating av KL vestover fra Svenkerud BP til Gol monteres en ny bryter mellom PL og KL, 23-15-127-L (198-08)
Ved innkobling av KL/AT settes bryter 23-130-L (2378) i normalstilling åpen, seksjonsfelt på Svenkerud blokkpost
Det settes i drift 5 stykk nye AT trafoer
3 stk. ved Nesbyen omformer km. 188.100 for mating vestover
23-30-AT402 km 188.066
23-30-AT403 km 188.074
23-30-AT404 km 188.082
1 stk. ved Svenkerud km 194.588
23-30-AT405
1 stk. på Gol stasjon km 202.233
23-30-AT406
NB! De to AT-trafoene-mater (23-30-400 og 23-30-401) østover settes ikke i drift før AT anlegget kobles i sammen i grensesnittet med TE1 kontrakten, dette hører til annen kontrakt og AT-vindu
Alle brytere på strekningen blir håndstilt inntil videre, dette merkes på koblingsskjema
PL og NL som går østover blir midlertidig avspent i grensesnittet mellom kontaktene TE1 og TE2 i KL AT prosjektet ved mast 186-10 km. 186.587
NL blir også midlertidig avspent ved mast 187-15 km. 187.875 og jordet ned i mast 187-13 ved km. 187.753
NL blir ikke satt i drift før AT anlegget kobles i sammen i grensesnittet med TE1 kontrakten
For utkobling av PL/NL østover monteres det ny 2-polt bryter 23-30-121-L (187-17) ved Nesbyen omformer, NL blir ikke koblet til bryter i denne fasen
PL og NL som går vestover blir midlertidig avspent på Gol stasjon i mast 202-10 km. 202.240
For utkobling av PL/NL vestover monteres det ny 2-polt bryter 23-30-125-L (188-02) ved Nesbyen omformer
Koblingsbilde gjeldene fra 1 des 2024
Kontakt personer:
Bane NOR: Rune Aarset 40555620 (Byggherreombud KL AT Bergensbanen.)
Bane NOR: Oddgeir Stolen 91650131(Byggherreombud KL AT Bergensbanen.)
Baneservise: Per Are Flåm 91650323 (Anleggsleder)
E-sirkulære gir informasjon fra Sakkyndig Driftsleder til personell som jobber med elkraft.