A. Ved isstøting mellom km 10,0 – km 17,2 gjelder følgende:
- KL og AT anlegg gjøres spenningsløst pga at is er ledende og kan medføre kortslutning.
- LFK skal koble ut spenning og etablere endepunktsjording i bryter 00-830- i Oslo enden og bryter U1 i koblingshus Ski.
- LFS vurderer og beslutter sikkerhetsavstand og elsikkerhetstiltak
- Dersom personer kan komme innenfor risikoavstand, skal LFS etablere markeringsjord på arbeidstedet.
- Det skal kun nyttes godkjent isstøter ved utførelse
B. Ved isstøting mellom km 17,2 – km 22,3 gjelder følgende:
- KL og AT anlegg gjøres spenningsløst pga at is er ledende og kan medføre kortslutning.
- LFK skal koble ut spenning og etablere endepunktsjording i bryter 00-830- i Oslo enden og bryter U1 i koblingshus Ski.
- LFS vurderer og beslutter sikkerhetsavstand og elsikkerhetstiltak
- Dersom personer kan komme innenfor risikoavstand, skal LFS etablere markeringsjord på arbeidstedet.
Merk: AT liner mellom km 17,2 – km 22,3 er midlertidig frakoblet og jordet og markeringsjord kan utelates i dette tilfellet.
- Det skal kun nyttes godkjent isstøter ved utførelse
C. Ved andre arbeider på eller nær ved KL/AT gjelder følgende:
- LFS vurderer arbeidsmetode og beslutter evt. sikkerhetsavstand/ sikkerhetstiltak.
- Ved behov for frakobling skal anlegg skal frakobles og LFK etablerer endepunktsjording i bryter 00-830- i Oslo enden og bryter U1 i koblingshus Ski.
- Det skal nyttes markeringsjord på arbeidstedet. Merk at AT liner mellom km 17,2 – km 22,3 er midlertidig frakoblet og jordet og markeringsjord kan utelates i dette tilfellet.
Det må lages en felles elsikkerhetsplan med mulighet for frakobling for de ovenstående arbeidene.
Ang. etablering av jordingsapparat ved innkjør UA 17011 anses ikke dette som nødvendig, gitt at ovenstående følges.