Installasjon av lastskillebryter i 22kV koblingsanlegget i HK200.
I forbindelse med prosjektet «Punktlighetstiltak Oslo – Drammen» skal det installeres en lastskillebryter i 22kV koblingsanlegget i HK200. Bryteren skal monteres for å kunne dele samleskinnen i anlegget. I den forbindelse skal det i 22kV nettet i Oslo-området gjøres en midlertidig endring av anleggets seksjonering.
Midlertidig endring av anleggets seksjonering planlegges utført natt til: 26.01.2021
Tilbakekobling til normalsituasjon, etter at lastskillebryter er montert, planlegges utført natt til: 03.02.2021
HK200 vil i perioden 26.01.2021 - 03.02.21 være ute av drift.
Beskrivelse av midlertidig endring av anleggets seksjonering:
For å utføre arbeidet med å installere lastskillebryteren i samleskinnen i HK200 må 22kV anlegget i HK200 være spenningsløst. dette gjøres ved å endre seksjoneringen av 22kV nettet:
- HK01-GMB mates fra HK02 GMB, (den mates i dag fra HK200).
- HK200 legges ut slik at den isoleres fra de andre HK-kioskene, innmating (11kV) i HK203 legges inn. Det betyr at HK201 til HK206 vil bli matet gjennom innmating i HK203.
Bakgrunn for installasjon av lastskillebryter i 22kV koblingsanlegget i HK200:
Det bygges en ny HK-kiosk (HK410) på Loenga for primært å forsyne sporvekselvarmen i området. HK410 skal forsynes fra HK200 på Kværner, HK410 sammenkobles også med HK502 (Follobanen).
HK200 er en innmatingskiosk som får forsyning fra Elvia og denne forsyner i dag HK201, HK202, HK204, HK205, HK206, samt HK01 på Gardermobanen.
Det er i et annet prosjekt bygd 22kV fra Alnabru (HK1010, Alnabru har også mating fra Elvia) og langs Hovedbanen, denne forsyningen er tilkoblet i HK01 på GMB.
For å utnytte mulighetene i den nye mate-situasjonen, skal det installeres en fjernbetjent lastskillebryter i 22kV samleskinnen i HK200.
Dette muliggjør at anlegget i HK200 kan seksjoneres slik at HK200 mater HK-kiosker i Brynsbakken og Oslo S, samt HK-kiosker tilhørende Follobanen på Oslo S.
Videre kan i fremtiden også Alnabru HK1010 mate gjennom samleskinne i HK200 til HK410 på Loenga, og eventuelt HK 502 tilhørende Follobanen.
Se vedlagt enlinjeskjema
OPT-20-N-00015 og
ED-000001-001