Driftsleder har i en periode sett en økning i meldinger der Leder for elsikkerhet (LFS) er påtruffet i bil mens han/hun innehar rollen som Leder for Elsikkerhet. I FSE er det følgende krav som regulerer LFS sin funksjon:
§ 12.Sikkerhet på arbeidsstedet
Det skal til enhver tid være klarlagt hvem som har myndighet til å planlegge og har ansvar for å etablere, lede og avvikle sikkerhetstiltakene på arbeidsstedet ved arbeid på eller nær ved elektriske anlegg – leder for sikkerhet (høyspenningsanlegg) eller ansvarlig for arbeidet (lavspenningsanlegg). Vedkommende skal påse at aktivitetene utføres på forsvarlig måte og i samsvar med denne forskriften og må kunne kommunisere direkte med driftsleder (høyspenningsanlegg) eller driftsansvarlig person (lavspenningsanlegg) eller en av ham bemyndiget og alle som deltar i aktiviteten.
LFS skal påse at aktiviteten utføres på en forsvarlig måte, og skal derfor være til stede i hele arbeidets varighet.. Med "til stede" menes det at LFS er ute der aktiviteten foregår. Han/hun skal være synlig og bære vest med logo for leder elsikkerhet.
Det er ut fra dette ikke akseptabelt at LFS sitter i en bil og utøver sin funksjon. Dette ansees som brudd på FSE §12.
Bruk av overvåker skal benyttes i de tilfeller der noe uforutsett skjer og LFS må forlate
arbeidsstedet. Utpeking av overvåker kan foregå muntlig.
Driftsleder vil sette søkelys på dette, og det vil bli reagert dersom slike tilfeller registreres.
Bemyndigelse som leder for elsikkerhet (LFS) blir normalt tilbakekalt ved:.
Bevisste brudd på lover, forskrifter og Bane NORs regelverk som er av betydning for tjenesten,
eller om han/hun ellers ikke oppfyller vilkårene for å være LFS eller for øvrig ikke anses skikket.
Driftsleder Bane NOR
Johan Stenvig